Söka högskola

Inom närmsta veckorna ska jag söka till högskolan på gotland! Där ska jag (förhoppningsvis) studera Speldesign och grafik i tre år. Kursen som jag går nu har gett mig ett smakprov på vad som väntar, och den har gjort mig väldigt bestämd att det är den utbildningen jag vill gå! http://www.hgo.se/utbud/hgo/TGSDK/

 

En sak som jag tycker är extra bra med den här utbildningen är att de har något som kallas "liberal education" vilket betyder att eleven har stora möjligheter att välja olika kursen under ubildningens gång. Så då om jag kommer på att jag kanske vill läsa jätte mycket 3d när jag testat på det kan jag välja nästan bara såna kurser (utöver de obligatoriska på programmet) eller så kan jag välja något helt annat, som till exempel arkeologi :o

 

Gotland är ett perfekt ställe att utbilda sig till arkeolog på. Ni som varit intresserade av geografi kanske vet att gotland är en helt annan bergart än sverige. Det är därför landskapet ser annorlunda ut, som t.ex. raukarna, varför finns dem där och inte i resten av sverige? Jo för att gotlands bergart är kalksten och sandsten, det är även anledningen till att stränderna är lite vitare. Sandsten och kalksten är en mjuk bergart som lätt formas av havet, därav de häftiga kusterna, som även kan finna i relativt nära länder som england. Granit som stora delar av resten av sverie består av är mycket hårdare och tar därför inte an dessa former som raukarna gör på gotland. Gotland har faktiskt legat nere vid ekvatorn för 400 miljoner år sedan (erkänner att jag var tvungen att dubbelkolla den här siffran) och varit korallrev. Och det som händer när en fisk dör och faller ner på den mjuka bottnen ner i slammet är att den slutligen lämnar efter sin silhuett i slammet som sedan trycks ihop till berg, och så blir det ett fossil! Det är den här sortens process som bär ansvaret för majoriteten av alla fossil i världen, där det har varit hav är det störst chans att hitta fossil. Resten av sverige är inte så lätt att hitta fossil i, eftersom det är ett relativt ungt land och det finns inte så mycket ställen där djur och växter kunnat lämna sina spår. Jag tycker sånt här är väldigt intressant, men jag vet inte om jag brinner för att fördjupa mig mer i det, jag tror itne man har så stor framtid inom det yrket.

 

ojoj jag kan verkligen inte hålla mig till ämnet, men jag var på skrivhumör så varför inte dela med mig av lite fakta? :)

 

lite detaljer på henne, kläderna var dock inte rikrigt färdiga här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0