Ögonbryn!

Jag är lite smått bestatt av ögonbryn, det vet dem som känner mig väl. Att ha bra form på ögonbrynen är väldigt viktigt, det tycker även många hollywood-stjärnor, det är ett välkänt skönhetsknep som kan vara ett av de viktigaste. Jag målar i mina ögonbryn varje dag, speciellt eftersom de är så bleka och tunna, de måste var ganska bra mycket mörkare eftersom jag färgar håret mörkt också. Brynen har samma färg som min vanliga hårfärg. Nu har jag dock låtit min kamrat Medelia på makeup kursen färga dem! Det var nog första gången någonsin jag lät någon annan fixa dem, och hon gjorde det väldigt bra! Men som sagt, jag litar endast på dem som själv har den optimala formen på sina bryn för deras ansikte.

Alla människor passar såklart i olika former, därför ska man följa formerna i sitt ansikte när man skapar brynen. Jag har annars kanske runda former i mitt ansikte så jag gör brynen något hårda och kantiga så att jag inte ser för mesig ut. Om jag skulle ha helt runda bågformade bryn tycker jag att jag ser alldeles för mesig ut. Därför gäller oftast andra vägen, om du har ett hårt ansikte, typ spetsig eller kantig näsa eller haka, kraftiga kindben eller liknande kan det vara fint med lite rundare ögonbyn, men självklart ska man ta i åtanke vad man själv tycker om. Det viktigaste är att du själv trivs i ögonbrynen, de har väldigt stor påverkan på uttrycket i ansiktet.

Tänk på att om du använder en penna till brynen kan de lätt kladdas ut under dagens gång, speciellt om du är van att gnugga dig i ansiktet, har fet hy eller svettas mycket. Ett bra tips då är att ta på ett lager puder på brynen, det fixerar dem och de sitter kvar bra.  Det gör även att färgen blir lite kallare vilket är bra, man ska inte ha för varma färger på ögonbrynen, då syns de för mycket, det är bra om brynen bara finns där och är snygga, så man inte lägger märke till dem på ett negativt sätt. Om tonen är för varm ser det lite ut som om solpuder fastnat i dem vilket inte är snyggt. Jag brukar ibland ta på en grå ögonskugga på dem och lite ljus ögonskugga (utan glitter eller shimmer) ovanför dem, men ytterst lite. Det ska absolut inte synas om man inte vet att det finns där.


Här är mina ögonbryn helt osminkade.



1. Det första jag gör är att ta på concealer, rött och beige underögonen och på sidan av näsan upp mot ögonbrynet dvs bakom pennans spets på detta foto. Rött täcker det blåa under ögonen och gult täcker rött, men blanda aldrig rött och gult, då blir ofta färgen lite gråaktig, fast det syns nog endast om du använder det på stora ytor.
2. För att få tag på starten på ögonbrynet tar du någonting rakt oh lägger mot sidan på näsvingen och upp på sidan av ögat. Många får lära sig att man ska gå helt lodrätt uppåt men jag tycker inte det bli lika snyggt som om man lägger den lite snett in mot näsroten. Titta på vackra stjärnor som Megan Fox till exempel, hon har väldigt långa ögonbryn, väldigt snyggt. Var nogrann bara att de inte hamnar för nära varandra.




3. Här har jag målat början på ögonbrynet, jag gillar ganska skarpa konturer men det ser väldigt målat ut, speciellt om starten börjar helt tvärt, sudda ut pennan och runda starten lite, det ger en naturligare look eftersom brynen naturligt är tunnare där.



4. Att hitta toppen på ögonbrynet är lätt återigen med ett rakt föremål, precis i utkanten av iris när du tittar rakt fram hittar du den högsta punkten på ögonbrynet.



5. Fortsätt att dra linjen utåt. För att hitta ett lämpligt slut på brynet använder jag pennan igen, från näsvingen, till slutet på ögat, där den pekar ska brynet ta slut. Självklart gör inte jag detta varja morgon, men det kan vara bra att tänka på framför allt när du ska noppa dem. För att förenkla det sista steget är det bara att dra den sista linjen rakt utåt, inte nedåt och inte riktigt vågrätt men nästan, detta är extra viktigt för äldre personer där alla linjer börjar falla nedåt. Om ögonbrynen naturligt går ganska mycket nedåt på slutet skulle jag välja att noppa bort de sista hårstråna även om det resulterar i att brynen blir lite för korta, och sedan måla dit det som fattas fast i rätt riktning.



Klart! Jag har nyligen ändrat lite på min form på brynen, de är lite mer jämntjocka nu, tänkte testa något nytt. Men det är en mycket viktig regel att brynen ska vara tjockare i starten än vad de är i slutet, och helst ska linjerna vara raka och jämna, dvs inte ha en klump i början och sedan en tunn linje på resten. Det är snyggare om formerna flyter ihop, men om man vill ha tjockare i början och tunnt i slutet är toppen på brynet ett bra ställe att ändra tjockleken på.




Om du har mer hår på brynen än vad jag har, du kanske bara vill göra dem lite mörkare så rekommenderar jag en pensel som ser ut så här. De är gjorda för ögonbryn och det finns även speciella skuggor som är det. De skuggorna kan köpas på bla Lindex, deras egna märke Viva La Divas duger bra. Egentligen går vilken skugga som helst bra bara det inte är något shimmer eller glitter i över huvud taget.


Kommentarer
Postat av: naliie

fan vad snyggt :D

2009-10-22 @ 21:21:31
URL: http://naliie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0