Festsmink och mina tips!

De här bilderna togs i helgen när jag hade sminkat allihopa. Vanligt festsmink alltså. Den här typen av smink passar alla i, därför fick alla tjejer smink i samma stil men skillnaden är större än vad bilderna visar. Det jag använt är glitter fritt brunt, svart och rött smink, en vanlig IsaDora ögonskugga och lite rouge strax ovanför ögonlocken, varma höstfärger! Enkelt smink och snygga tjejer!

Eftersom detta är festsmink har jag använt mer foundation och highlighter än vanligt (vilket ljusar upp huden) runt ögonen och en ganska mörk skugga eftersom det är viktigare att skapa kontraster när det är mörkt än vad det är på dagen. Om någon säger att du har för mycket smink på dig, betyder det ju egentligen att det syns för mycket och troligen skapar för mycket kontraster, det ser inte naturligt ut helt enkelt. Om man inte gillar att ha det så ska man undvika att förändra för mycket i ansiktet, t.ex. inte använda skrikiga färger eller för mycket svart på ljusa dagen (det är även lätt att det blir kladdigt och det märks direkt på dagen). Gör du det får du lätt negativ uppmärksamhet kring ditt sätt att sminka, medan en person med mörkt och mycket smink på en fest på natten och naturligare på dagen kanske hellre får positiv uppmärksamhet.

Det handlar om att dra uppmärksamhet till ögonen och eftersom att man inte ser lika bra i mörker brukar man överdriva sminket mer för att det verkligen ska synas. Sen har ju alla såklart olika smak! Jag själv som tycker det är roligt att sminka har kanske alldeles för ofta på mig ögonskuggor och sådant som de flesta andra inte har, det jag gillar mindre är mycket foundation och solpuder. Att jämna ut huden med foundation drar blicken till ögonen istället för fläckarna på hyn och man ser piggare ut. Att ha på sig mascara och ögonskuggor osv drar också blicken till ögonen. Jag föredrar en blandning av båda, lite foundation för att jämna ut hyn och någon naturlig jordfärg (brun/rött, brun/grön eller brun/grå) på ögonlocken följt av mascara. Sedan är min "liquid eyeliner" något jag inte kan låta bli att använda.


TIPS!
Ska du göra en helsminkning, ta foundation över hela ansiktet och låt det torka ordentligt. Ta sedan ett lager till eller concealer och gnugga in på näsvingarna (skapar illusionen av att näsan är smalare) och under ögonen (även på locken, speciellt in mot näsan), gärna lite lätt runtom munnen också. En annan sak, köp hellre en foundation som är snäppet ljusare än din hy och satsa på ett solpuder som ligger snäppet mörkare än din hy - använd på alla ytor utom näsvingarna och runt ögonen, var även mycket försiktig runt haka och mun. på detta sätt slipper du "fjortis sminket" som gör att du ser smutsig/sjuk ut och du ser istället piggare, naturligare och fräschare ut.
Det bästa är att följa ansiktets naturliga former och färger, tex så är ögonfransarna mörka, därav använder man mascara för att göra dem ännu mörkare. Låt inte någon ljus ögonskugga falla ner på dem, i så fall, använd gärna en liquid eyeliner för att täcka över detta och dra även en linje för att förstärka fransraden, det räcker med en tunn linje så ser de tjockare och mörkare ut! ;)

Kommentarer
Postat av: AmandA

hahhaha va pigg jag såg ut

2009-10-01 @ 21:35:16
URL: http://maaaandy.blogg.se/
Postat av: felicia

hahah ja tyvärr den enda bilden jag fick, men du var ju pigg den kvällen iaf kan jag bekräfta :)

2009-10-01 @ 21:39:35
Postat av: Anonym

Vad ful sista bilden var. misslyckades totalt med att sminka henne. Men kanske inte beror på dina sminkfärdigheter du har.

2009-10-14 @ 13:47:18
Postat av: Fanny

Haha vilken bitter typ som kom in i diskussionen ;)

Hurru Fille, fick du inbjudan på facebook? Vore superkul om du ville vara med! :)

Kramar

2009-10-14 @ 16:38:20
Postat av: Fia

Ellerhur! Dö din jävel säger jag. Fille äger!

2009-10-22 @ 01:26:50
URL: http://sofiaehrnstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0