Sotade ögon!

Här är mitt nya penselkit som jag köpte på eleven.se! Fin-fina penslar för endast 390 kr, ja plus frakt då!





Jag använde en mörkblå färg till att sota, den som syns i bild här nedan, den blir dock inte lika blå på huden som den ser ut. Det är viktigt att ha en bra ögonskugga med mycket pigment i när man ska göra en sotning, make up stores skuggor är alla bra. Se till att eyelinern torkar "matt" så den inte ger någon glans, då blir det konstiga reflektioner och det blir inte så fint när det ska vara supersvart längst in vid ögonen.




Lägg foundation i pannan och på ögonlocken. Om du har en puder foundation eller en väldigt tunn foundation är det bra att ta ett tunnt lager concealer på locket, inte för mycket bara, för då lägger det sig i ögonlockens veck, detta är bra för att all ögonskugga ska sätta sig ordentligt och inte ramla av. Vanligtvis är penslar bäst att sminka med, men när man ska göra en sotning är det bra att ha en sån här som får med sig mycket färg på en gång. Lägg färgen tätt runt ögonen i ett tjockt lager. Jag brukar taupp till halva ögonlocket ungefär.



Nu ska du använda en pensel för att sudda ut ögonskuggan, se till att få det jämt och fint, sudda uppåt men inte hela vägen till ögonbrynet. En bit ovanför ögonlockets slut brukar vara en bra gräns, det ska ju synas när man tittar rakt fram, fast inte för mycket... Det blir olika för alla eftersom alla ser olika ut, men man brukar se vart man vill ha det om man testar sig fram, men hellre för långt ner än för långt upp.





Se till att städa under ögonen mellan varje steg, för små mörka pigment som sätter sig i huden gör lätt att man ser ut som man blivit knockad. Detta är en av anledningarna till att man inte tar på foundation i hela ansiktet först, för det gör ju så att ögonskuggan sitter hårdare och om det då ramlar ner under ögonen är det jätte svårt att få bort. Om det ramlat ner mycket och det inte går att få bort är det bara tvätta bort, sen ta på foundation efter, men om man inte vill det kan man lägga bomull eller hålla ett papper under ögonen när man sminkar så kommer ingenting sätta sig på huden.






Kajal eller eyeliner går väl lika bra, det beror på vad man föredrar, men jag tycker att en sån här liquid eyeliner sitter bäst. Jag tar den halvägs in på bandet där man brukar ha kajal, det blir perfekt om man gör det noggrannt! Då gör de extra millimetrarna som lämnas kvar att ögat ser större ut, och sminket kommer inte in och irriterar ögat, och det blir en kolsvart rand så nära ögat som det går, och det blir skitsnyggt!





Riktigt bra blir det. Här har jag dragit ut eyelinern en bit i ögonvrån, det gör att ögat blir lite längre vilket är bra eftersom jag har ganska runda ögon, sen blir det lite sexigare också för man får den där kisande looken.




Det jag gör sen är att ta en pensel med cake eyeliner på och suddar ut linjen där uppe som blev när jag tog liquid eyeliner där, den linjen är dock tunnare än den under ögat. Sen går jag även med den under ögat för att sudda ut alla skarpa kanter som finns.




Ser ni principen, inga skarpa kanter (möjligtvis endast i ögonvrån som i det här fallet) och så mörkt som möjligt närmast ögat. Nu är också chansen att sätta på mer ögonskugga om den inte är tillräckligt mörk eller om den är lite fläckig. Man ska ha mycket ögonskugga men se till att det sitter genom att försiktigt dra en stor borste över ögat när du blundar, då faller det lösa av.





Att ha en bra concealer vid en sotning är viktigt. Den gör så att huden blir ljusare än vad den är och man ser piggare ut, men viktigast, den framhäver sminkningen. Pensla på under ögat och smeta ut den fint med fingret. Akta sminket bara!





Den här linjen är viktig, den måste hållas pekande snett uppåt. Om det svart går ut för mycket och pekar nedåt ser ögat trött ut. Många människor har även en lite mörkare fläck här så därför tar jag på concealer.





Ta på ordentligt med concealer här också, för här är man ofta lite blå, så blanda i lite rött så täcks det över bra. Jag brukar dra upp den under ögonbrynet också för att det inte ska smälta ihop med ögonskuggan.



SÅ! Efter mascara är det färdigt! Det sista jag gjorde var att ta fingret och gnugga lite i ögonvrån för att sudda ut skuggan lite grand. Jag har bara använt en ögonskugga och gjort en tradtitionell sotning med mörkast runt ögonen och sedan suddas det ut och blir ljusare längre ifrån.





Om man inte vill ha så kall och hård sminkning kan man blanda i en varm brun eller orange ovanför ögonlocket. I det här fallet hade jag bara ett glittrigt solpuder, men det blir skitsnyggt i ett mörkare rum då det glänser lite.

Kommentarer
Postat av: Medelia

Jättesnyggt! Du är så duktig! Smart grej att förlänga ögat med eyeliner, det ska jag testa! ;)

2009-11-03 @ 19:06:05
URL: http://medelia.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0